k



Sunday, 18 December 2011

Khasiat Daun Pegaga


Penerangan Daun Pegaga
Pegaga atau nama saintifiknya centella asiatica/hydocotyle asiatica ialah sejenis ulaman popular orang melayu.Tumbuhan menjalar yang tumbuh pada tanah yang agak lembab ini pada asalnya dimakan sebagai ulam untuk menambahkan selera makan kerana daunnya yang wangi. Nama lainnya ialah tapak kuda(indonesia),indian pennywort, gotu kola.ia dikatakan berasal dari india tetapi begitu mudah didapati tumbuh liar dinegara-negara ASEAN.Ia mudah tumbuh dikawasan tanah yang subur, agak lembab dan bersaliran baik. Ia membiak melalui pecahan anak.Mengikut ceritanya, pokok pegaga ini dimakan pada awalnya oleh penduduk india setelah melihat gajah yang terkenal dengan umurnya yang panjang didapati selalu mengunyah tumbuhan ini. Jadi ia dimakan pada asalnya untuk memanjangkan umur.Tapi kini ia diambil sebagai ulam dan jus kerana rasa dan baunya yang menambahkan selera. selain dimakan mentah sebagai ulam pegaga juga boleh dimasak lemak dan dijadikan kerabu.

Kegunaan 
Pegaga pernah dipanggil makanan otak kerana ia dapat mengembalikan kesihatan diri dan dapat menolong mengurangkan simptom yang disebabkan oleh tekanan, meningkatkan tindakbalas menambahkan kekuatan fizikal dan mental. Baru-baru ini WHO telah mengumumkan bahawa pegaga terbukti berkesan untuk meningkatkan kecerdasan dan keupayaan mental kanak-kanak. Selain itu ia juga dapat mengurangkan tekanan darah tinggi, mencegah nyanyuk, melambatkan proses penuaan dan menolong badan dari bahan toksid.Herba ini mula digunakan dalam perubatan ayurveda. ia juga pernah digunakan dalam perubatan herba shennong di cina lebih kurang 2000 tahun yang lalu.Kebelakangan ini pegaga banyak digunakan untuk dibarat sebagai tonik saraf untuk merehatkan dan menambahkan ingatan.Diindai bagaimanapun ia juga banyak digunakan untuk mengatasi masalah kulit. Di timur pula, pegaga juga digunakan untuk mengatasi masalah seperti kemurungan yang mungkin disebabkan oleh masalah fizikal. Kajian terbaru menunjukkan pegaga menunjukkan kesan positif terhadap sistem pengaliran darah dengan menguatkan salur darah dan kapilari.Ia telah menunjukkan kesan yang memberangsangkan bila digunakan untuk merawat kejang kaki, bengkak kaki dan masalah kaki terasa berat dan kebas.

Antara khasiat pegaga adalah: 
  • menyegarkan badan
  • merawat pitam
  • mengurangkan berat badan
  • awet muda
  • rawatan lepas bersalin

Khasiat Daun Pegaga
Sesiapa yang asal dari kampung atau memang suka makan ulam tentu kenal daun pegaga. Hmm.. daun pegaga nie sebenarnya ada seribu satu khasiat. Kalau korang nak tahu ulam pegaga, selain daripada rasanya yang sedap (bagi che petualah), ia juga diamalkan oleh orang-orang tua dulu kerana dikatakan boleh mengubati pelbagai penyakit seperti kencing manis, mengecutkan peranakan, ubati gatal pada bahagian vagina, hilangkan bintik-bintik hitam di muka dan juga ubat untuk darah tinggi. Bahkan daun pegaga juga bermanfaat untuk kecantikan wajah.Ini antara beberapa khasiat daun pegaga.

Hilangkan Bintik Hitam di Muka
Daun pegaga yang ditumbuk halus dan kendian dicampurkan dengan bedak sejuk sangat mujarab untuk menghilangkan bintik-bintik hitam di muka.
M.Onya.. ambil sepuluh helai daun pegaga dan cuci dengan air garam. Lepas tu tumbuk hingga halus dan campurkan dengan air garam dan bedak sejuk yang ditambah ngan sedikit air suam.
Tempekkan campuran tu pada muka pada sebelah malam dan bersihkan pada keesokan hari. Amalkan petua nie setiap malam sampai bintik-bintik hitam kat muka tu hilang.

Serikan Wajah Dengan Daun Pegaga
Ambil secekak daun pegaga bersama akarnya. Rebus dengan dua gelas air sehingga tinggal segelas air rebusa tu. Lepas tu tapis rebusan tu dan biarkan ia sejuk. Minumlah air rebusan tu sekali sehari selepas makan malam. Amalkan tiga kali dalam seminggu dan korang akan dapati wajah korang akan kelihatan lebih berseri. InsyaAllah…

Petua Kecutkan Peranakan
Bagi wanita yang mengalami masalah peranakan kembang atau lepas kedatangan haid bolehlah amalkan makan pucuk pegaga yang dibuat ulam atau dijadikan ramuan dalam gulai. Amalan ini dikatakan akan membantu mengecutkan peranakan wanita.

No comments:

Post a Comment